Sky med citron och dragon

Hade kycklingklubbor i frysen som tog plats för lite andra, mer viktiga grejer 😂.

SÄ de fick konfiteras idag! Fick inspiration frÄn BjÀre fÄgel hemsida och nÀr jag sÄg rÀtten med brysselkÄl, sky (jag gjorde dock en sky med citron och dragon), konfiterad kyckling och rödbetor sÄ kurrade magen av lÀngtan efter just denna smakkombinationen.

Inte helt fel! Gjorde en len purĂ© pĂ„ palsternacka, jordĂ€rtskocka och persiljerot. Blev bara sĂ„ underbart sammetslen och smakrik nĂ€r jag smakade upp med grĂ€ddmjölk, salt och parmesan đŸ€€.

Blev lite jordÀrtskockschips, picklad silverlök och krispigt stekt ostronskivling till ocksÄ.

SÄ hÀr gjorde jag skyn;

Citronsky med dragon
1 schalottenlök, finhackad
2 dl vitt vin
2 dl kycklingbuljong 
1 citron, saft och rivet skal
2 msk smör
2 tsk honung
salt och nymald svartpeppar
FĂ€rsk dragon efter smak 

FrÀs löken mjuk i stekpannan (i den du stekte kycklingen, jag steker pÄ skinnsidan efter jag konfiterat sÄ den fÄr en fin, krispig yta) utan att den tar fÀrg.
HĂ€ll i vin, buljong, citronsaft och -skal och lĂ„t det koka ner till tvĂ„ tredjedelar. Sila. 
Vispa i smöret i klickar. Smaka av med honung, salt och peppar. Hacka ned dragon precis innan servering.